zurück | back

kuniver.se

Prof. Dr. Verena Kuni  M. A.

Kunst·Medien·Kultur - Theorie·Praxis·Vermittlung

|

Art·Media·Culture - Theory·Practice·Transfer

verena@kuni.org

 

Vorträge

|

Lectures

Tagungen - Workshops - Panels - Präsentationen

|

conferences - workshops - panels - presentations

(IM)MATERIALIEN. Überlegungen zur analogitalen Kondition des Skulpturalen

Vortrag | Lecture
Symposium "The Scuptural in the (Post-)Digital Age | Das Skulpturale im (Post-)Digitalen Zeitalter", ZIK Zentralinstitut für Kunstgeschichte München, Video-Konferenz | Videoconference, May 26-27, 2021 | 26./27.05.2021

– Please scroll down for the English version –

"Verändern die 'Immaterialien' die Beziehung des Menschen zum Material, wie es in der Tradition der Moderne festgelegt ist […]?" Anknüpfend an die Frage, die Jean-François Lyotard seinem (Ausstellungs-)Projekt "Les Immatériaux" zu Grunde legte, lässt sich mit Fug und Recht nicht nur danach fragen, ob und wenn ja wie [die] "Immaterialien" – so namentlich auch jene, die mit digitalen Technologien verknüpft sind – unsere Beziehungen zum Skulpturalen und seinen Materialitäten verändern. Vielmehr ist davon auszugehen, dass die Beziehung(en) zum Material auch jene zu den "Immaterialien" konditionieren – und wir mithin von in vielfacher Hinsicht dynamischen Wechselverhältnissen auszugehen haben.

Es sollte sich also lohnen, dieser Dynamik und ihren Effekten – die man als analogitale Kondition, in diesem Fall: als analogitale Kondition des Skulpturalen bezeichnen könnte – gesonderte Aufmerksamkeit zu widmen: Wann, wie und warum werden ursprünglich aus vom Material (mit-)bestimmte Bearbeitungstechniken sowie vom Umgang mit Material und Raum bestimmte Konzepte ins Digitale übernommen und/oder explizit zum Thema gemacht – et vice versa? Welche Rolle spielen dabei technologische und ästhetische Setzungen, welche der jeweilige historische und gesellschaftliche Kontext, in dem diese situiert sind?

Was zeichnet im Spezielleren die analogitale Kondition des Skulpturalen aus? Unterscheidet sich diese von verwandten, aber nicht identischen Konzepten wie dem Plastischen bzw. der Plastik oder der Assemblage bzw. deren analogitalen Konditionen? Oder fallen unter diesen Vorzeichen Unterschiede zusammen, während andere Aspekte an Relevanz gewinnen?

In der Kunst entscheiden nicht nur Medien, Materialien und Werkzeuge, Zwecke und Adressen über wahrnehmbare Resultate von Arbeitsprozessen, sondern auch Motive, Motivationen und Konzepte – die ihrerseits ebenso wie Erstere in konditionale Gefüge historischer und gesellschaftlicher Rahmenbedingungen eingebunden sind. Wenn diese Konditionen im besten Fall von der Kunst – und ganz konkret: besagten wahrnehmbaren Resultaten der in ihrem Rahmen statthabenden Arbeitsprozesse – reflektiert werden, sollten sich anhand ausgewählter Projekte nicht nur allgemeine Überlegungen zum Spannungsfeld anstellen lassen, sondern auch konkretere Antworten auf die hier gestellten Fragen finden lassen.

– english –

(IM)MATERIALITIES
Some Thougts on the Analogital Conditio(s) of the Sculptural

Following Jean-François Lyotard’s considerations about 'the immaterials' ("Les immateriaux", 1985), we will probably find that the latter have indeed altered the relationship between human beings and material(s), and that this alteration is an ongoing process. However, as we do so, we should also ask if and how 'immaterials' – including those produced with and/or processed by digital technologies (and thus with technologies that at least partially can be classed among this category as well) – change our relationship with the sculptural and its (im)materialities. At the same time, we should well assume that our relationship with (the) material(s) is likewise conditioning the relations with (the) immaterial(s), and thus it will be able to alter them as well. In a word: it’s all about mutual dynamics.

Thus it should make sense to take a closer look at these dynamics and their effects that are formative for the analogital condition, and in our case – more specifically – the analogital condition of the sculptural. When, how and why are techniques, concepts and strategies that have been originally developed and used for work(ing) with material(s) and in material(ized) space(s) transferred to digital media? And, vice versa: When, how and why are techniques, concepts and strategies that have been originally developed and used for work(ing) with digital technologies and in digital space(s) transferred to work(ing) with material(s) and in material(ized) space(s)? What is the impact of technological and of aesthetic settings and situations, positing and positioning, and of their historical and socio-political contexts, framings and frameworks? Which features are especially important and/or characteristic for the analogital condition(s) of the sculptural? What makes the difference to related, but not identical concepts of three-dimensional (art) practices like plastic art, object and assemblage, and their analogital condition(s) respectively? Or do we seed these differences collapse – while others gain importance?

When it comes to work processes and works of fine arts not only media, materials and tools, aims and objectives, addresses and addressees are decisive for noticeable results. The same is for motifs, motivations and concepts – and all of them are equally situated within a structure of historical and soci(et)al frameworks. At the same time we expect art not only to make these conditions reverberate, but also to reflect upon them – if not to use them as material(s) and tool(s) in their own right. Therefore, examining and discussing exemplary projects should help us not only to explore the field, but also to find answers to some of the questions posed above.

tags: aesthetics, analogital, art & media, art history, crafts, digital culture, digitale kultur, handwerk, informatics, informatik, (in)visibility, kunst & medien, kunstgeschichte, objects & things, objekte/sachen/dinge, technologie, technology, tools, (un)sichtbarkeit, werkzeug

nach oben

 | 

to the top